sunnuntai 26. elokuuta 2012

Universalismi harha

Länsimaisessa ajattelussa on jo pitkään vaikuttanut kaikkivoipaisuusharhoja ja -kuvitelmia. Nämä ovat varsin järjettömiä ja yleensä haitallisia kaikille asianomaisille ja muillekin. Yhteiskunnat pääasiassa ovat kontekstuaalisia. Universalismissa on kuitenkin teollisissa yhteiskunnissa enemmän järkeä kuin sitä edeltävissä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Universalismi

Fysiikan lainalaisuuksia ei kuitenkaan oltaisi koskaan löydetty jos ei olisi keksitty universalismia. Fysiikan lait eivät pääsääntöisesti ole paikallisia spatiaalisesti jos olosuhteet ovat täsmälleen samat. F=a*m jne... kaikkialla. Suhteellisuusteoria tosin toi tähänkin tiettyjä tarkennuksia, mutta perusmekaanisia koneita ja laitteita pystyy valmistamaan varsin hyvin ilman tietoa suhteellisuusteoriasta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Universalismi_(kristinusko)

http://koti.phnet.fi/petripaavola/universalismi.html

www.sosiaalipoliittinenyhdistys.fi/jormasipila.pdf

Länsimainen kulttuuri eroaa siinä kaikista muista, että yleisesti universalismin kaltaista käsitettä ei ole muualla. Muut kulttuurit ovat kontekstuaalisia.
http://lavastekaupunki.wordpress.com/2010/12/13/nyt-murretaan-universalismi/

Universalismi on teknologisen yhteiskunnan käsite. Itse en pidä siitä, koska se on niin järjetön. Itse perustan ajatteluni kontekstuaaliseen näkemykseen - yleisiä periaatteita ei ole olemassa pääasiassa siinä mielessä mitä niitä Lännessä yleisesti ymmärretään.
http://www.channel4.com/news/tuition-fees-and-the-lib-dems

Universalismi on koneyhteiskunnan käsite. Yhteiskunta väistämättä muuttuu koneen kaltaiseksi, jos siihen sovelletaan universalismia. Koneenomainen yhteiskunta taas on väistämättä hyvin ei-inhimillinen ja julma, vaikkakin se voi olla tehokas tuottamaan bruttokansantuotetta.
http://thomastaussi.blogspot.fi/2012/08/bkt-ei-mittaa-hyotya-tai-onnellisuutta.html

Monet Länsimaisessa kulttuurissa kasvaneet kokevat ei-universalistisen ja ei-humanistisen filosofian vieraana ja sitä se onkin, koska länsimaisessa ajattelussa nämä ovat aina olleet vieraita ja vähämerkityksisiä pohdintoja. Humanistinen ajattelu haluaa parantaa ihmisen osaa ja ihminen nostetaan jalustalle Raamatullisessa hengessä. Valtiokäsite on jatkoa näille järjettömille valtafantasioille. Jeesus ja Panssarivaunu osoittaa pitkälti ja osuvasti mikä on kristinuskon moraalinen filosofia.

Universalistinen todellisuuskäsite johtaa kaikenlaiseen pahaan ja järjettömyyteen. Ihminen alistetaan siinä järjestelmällä ylentämällä ihminen. Raamatussakin varoitetaan tästä ylentämisellä alistamisesta ja orjuuttamisesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti